KUNSTHAL EN DE STAD
De Kunsthal heeft geen eigen collectie en bestaat door samen te werken: internationaal, nationaal, regionaal en lokaal, met een mix van instellingen, musea, kunstenaars, stichtingen en bedrijven. Daarnaast legt de Kunsthal nog meer nadruk op een jaarlijks terugkerende samenwerking rond één tentoonstelling, die qua thema appelleert aan een breed (en nieuw) publiek, zich uitstekend leent voor optimale zichtbaarheid en aanknopingspunten biedt in de stad.
De tentoonstelling ‘The Fashion World of Jean Paul Gaultier. From the Sidewalk to the Catwalk’ is een voorbeeld van deze ingeslagen weg. Het grote succes van de Gaultier-tentoonstelling was mede te danken aan de talrijke initiatieven en samenwerkingen die de Kunsthal in en buiten Rotterdam is aangegaan én aan het enthousiasme van het publiek. De buzz ontstond al door de trailer ‘Jean Paul Gaultier is coming to Rotterdam!’ (met bijdragen van Thalys en Rotterdam Marketing (het huidige Rotterdam Partners) die wijd verspreid werd via sociale media en in 2013 ruim 26.000 views opleverde.
Rotterdam in een ‘Gaultier’ korset
Volgende stap in de campagne betrof de samenwerking met de Rotterdamse Studio Vollaerszwart, waarmee de Kunsthal (met een bijdrage van Rotterdam Festivals) de stad een ‘Gaultier’ korset gaf. De Euromast, ‘Santa Claus’ van Paul McCarthy en diverse andere gebouwen, bomen, etalages en kolommen in Rotterdam werden tijdens de duur van de tentoonstelling gehuld in het bekende Bretonse blauwwitte streepje, een van de klassieke handelsmerken van Gaultier. De route vanaf het Centraal Station richting de Kunsthal tot aan de Rotterdamse Art Week en de Coolsingel kende verrassende Gaultier-accenten. Rotterdammers waren trots op hun stad en lieten dat zien door voortdurend nieuwe foto’s met blauwwitte accenten op sociale media te posten.
Internationale allure met de speciale Gaultier-Thalys
Ook van grote impact voor Rotterdam was de bijzondere samenwerking tussen de Kunsthal en Thalys. De Thalys heeft met een forse eigen investering een van haar treinen Bretons blauw-wit gestreept volgens een ontwerp van Maison Jean Paul Gaultier. De modekoning reisde met deze speciale trein in stijl van Parijs naar Rotterdam voor de opening van zijn tentoonstelling. De photoshoot op Gare du Nord (Parijs) waar Gaultier ‘zijn’ trein signeerde voor de Franse pers en zijn aankomst in Rotterdam op woensdag 6 februari konden in samenwerking met Rotterdam Partners, rekenen op veel (inter)nationale publiciteit. De Gaultier-Thalys trein heeft meer dan drie maanden op het traject Parijs–Amsterdam gereden en is zelfs even in Düsseldorf gespot.
Grootstedelijke samenwerking
Andere belangrijke samenwerkingen in de stad waren onder meer:
- de satelliet tentoonstelling ‘We love fashion’ in de Nationale-Nederlanden Art Space en een kleine presentatie in café Engels. Forenzen en bezoekers aan de stad kwamen direct bij aankomst in aanraking met mode en werk van jonge (mode)ontwerpers geïnspireerd op het oeuvre van Gaultier;
- de blauw-wit gestreepte Audi’s van Auto Hoogenboom;
- de koppeling tussen het openingsweekend van Art Week Rotterdam, Object en Raw Art Fair en de tentoonstelling met kortingsacties en wederzijdse zichtbaarheid;
- de graffitiwand in de Gaultier-tentoonstelling door het ambitieuze All Girls Street Art Collective 'Onskruid' in samenwerking met Showroom MAMA;
- de perspreview die door nauwe samenwerking met Rotterdam Marketing en Thalys ruim 180 (inter)nationale journalisten naar Rotterdam bracht;
- het diner in het Stadhuis ter ere van Gaultier voor meer dan honderd belangrijke culturele en zakelijke relaties;
- de Pop-Up Shop en Gaultier-etalage in de Bijenkorf Rotterdam die exclusief door Jean Paul Gaultier in aanwezigheid van ruim 500 fans werd geopend en vier weken prominent op de begane grond aanwezig was;
- de VIP opening in de Kunsthal: een enorme happening met circa 1000 gasten;
- de ‘After Party’, geïnspireerd op Gaultier, in Perron door partygoeroe Ted Langenbach na afloop van de opening in de Kunsthal;
- arrangementen met diverse Rotterdamse hotels zoals het Manhattan, Inntel Hotel, Hotel New York en Bilderberg Parkhotel;
- de promotie, productie en verkoop van de Art Bag in samenwerking met Maison Jean Paul Gaultier en Stop Aids Now!
Kortingsacties en arrangementen
Naast de golf aan free publicity die de Kunsthal wist te genereren door de zichtbaarheid in de stad, zijn regionaal en landelijk meer dan 25 verschillende kortingsacties en arrangementen met uiteenlopende partijen ontwikkeld. Via Rotterdamse kortingsacties met onder meer Blijdorp, Euromast, Museum Boijmans Van Beuningen, Het Natuurhistorisch en Motel Mozaïque kwamen ruim 1700 bezoekers naar de Kunsthal. Landelijke acties met o.a. de BankGiro Loterij, Thalys, SPOOR Magazine en Metro Mode brachten bijna 20.000 bezoekers op de been.
Met onder meer de Bijenkorf, NRC Café, Engels, Douwe Egbertscafé Nationale Nederlanden en diverse winkels en hotels is nauw samengewerkt om het Kunsthalpubliek, waarvan 53% aangeeft tevens de stad te bezoeken of te winkelen, nog langer in de binnenstad te houden. Deze bezoekers gaven een bestedingsimpuls in de stad van meer dan 4 miljoen, gebaseerd op een besteding van €42 per bezoek in de stad exclusief overnachtingen (volgens onderzoek van CVO uit 2011).
Lees minder