MaakMee PUBLIEKSPARTICIPATIE
MaakMee is het participatieproject van de Kunsthal waarmee zij het publiek betrekt bij de keuze en het proces van het maken van een tentoonstelling. Het projectplan MaakMee is op initiatief van de Kunsthal samen met drie creatieve Rotterdamse bureaus, CCCP, IN10 en DasBuro, uitgewerkt. Na honorering in 2012 door de BankGiro Loterij, de cultuurloterij van Nederland, kon het plan afgelopen jaar daadwerkelijk uitgevoerd worden. MaakMee werd daarmee een attractief vervolg op eerdere projecten van de Kunsthal als Museum Minutes en Hipstamatic waarin andere vormen van museale presentaties en publieksparticipatie een belangrijke rol speelden.
Na de kick-off tijdens de jubileumviering van de Kunsthal op 1 november 2012 is in april 2013 het online platform KunsthalMaakMee.nl gelanceerd. In de eerste stap van MaakMee kon het publiek uit een drietal tentoonstellingen kiezen en stemmen op de tentoonstelling die zij het liefst in de Kunsthal wilden zien. De keuze bestond uit Dinosaurussen (een familietentoonstelling in samenwerking met het Natural History Museum, Londen), Victor Vasarely (een kunsttentoonstelling in samenwerking met Le Musée en Herbe, Parijs / Fondation Vasarely, Aix-en-Provence) of Schoenen (een modetentoonstelling in samenwerking met Modemuseum Hasselt). Meer dan zesduizend bezoekers brachten online hun stem uit en kozen Schoenen als favoriet.
Gebouw dicht, Kunsthal online actief
De daarop volgende maanden werd samen met het publiek gewerkt aan een spraakmakende tentoonstelling over schoenen van 1900 tot nu.
Vanaf mei tot en met december lanceerde de Kunsthal iedere twee weken (behalve juli en augustus) in totaal veertien verschillende vragen die varieerden van ‘Wat zou jij willen toevoegen aan de tentoonstelling?’ tot ‘Van welk type tentoonstelling houd jij?’. Rotterdammer en bekende Nederlander John Buijsman trad op als ambassadeur voor MaakMee, en introduceerde iedere nieuwe vraag op ludieke wijze via een trailer voor de social media kanalen. Via verschillende on- en offline kanalen, onder meer via de BankGiro Loterij, is MaakMee gepromoot.
Keuzes en bijdragen van de ruim 1500 MaakMee deelnemers zijn in een persoonlijk MaakMee portfolio bewaard. Gesprekken die zich ontvouwden, kritische opmerkingen, briljante ideeën, online vraagstukken en uitkomsten werden door de community manager doorgespeeld en teruggekoppeld naar MaakMee deelnemers via e-mail, Facebook en Twitter. Met de uitkomsten van de deelnemers gingen de curator en de ontwerper van de tentoonstelling aan de slag.
De tentoonstelling S.H.O.E.S. die op 1 februari 2014 is geopend, is de eerste tentoonstelling die op basis van crowd curating tot stand is gekomen met verregaande invloed van het publiek. Een unicum in Nederland en ook elders. De ‘user generated content’ is opgenomen in de tentoonstelling, en aan de hand van een folder en een informatiewand zijn het MaakMee proces en de uitkomsten ervan voor bezoekers aan de S.H.O.E.S. tentoonstelling inzichtelijk gemaakt.
Wil je ook een Kunsthal tentoonstelling MeeMaken? Schrijf je alvast in via KunsthalMaakMee.nl, dan ben jij de eerste die het hoort als we van start gaan met de nieuwe editie.
Lees minder