Marketing en Media
Door de grote diversiteit aan tentoonstellingen in de afgelopen twintig jaar heeft de Kunsthal veel expertise opgebouwd in het overbrengen van haar programma aan een breed publiek. De Kunsthal beschikt over een uitgebreid relatienetwerk van perscontacten en publieksgroepen. De inhoudelijke kwaliteit van een tentoonstelling is leidend in de marketingstrategie. Unieke collecties, bruiklenen van topstukken en bijzondere reizende tentoonstellingen zijn van groot belang om een breed publiek aan te trekken. Ook samenwerkingsverbanden met diverse partners om de positionering van een tentoonstelling te vergroten en nieuwe mogelijkheden te benutten speelt een belangrijke rol bij de marketing van een hoofdtentoonstelling.
Mediapartners
In de campagne voor de Gaultier-tentoonstelling zijn in een vroeg stadium Vogue Nederland, Metro Mode en de Avro benaderd als exclusieve mediapartners voor de tentoonstelling. Dit leverde Vogue de primeur op van het eerste interview met Gaultier voor de Kerst, een speciale landelijke Metro Mode editie met onder meer een exclusief ‘backstage story’ bij Maison Jean Paul Gaultier op de dag voor de opening, en de uitzending van documentaires over Gaultier in Avro’s modemaand (maart 2013). Voor ‘Like Pastoe’ was, in samenwerking met Coebergh Communicatie & PR, de Volkskrant als mediapartner aangetrokken en besteedde onder meer Koffietijd een uitgebreid item aan Pastoe op televisie.
Free Publicity
Ruim 180 (inter)nationale journalisten bezochten de persconferentie van Jean Paul Gaultier, en tijdens de tentoonstelling bezochten 70 journalisten de tentoonstelling. Dit leverde in totaal 10 coverartikelen op, 115 pagina’s aan grote artikelen en 210 kleinere artikelen. De tentoonstelling ‘Like Pastoe’ trok eveneens veel media aandacht en genereerde circa 300 vermeldingen in print en online. De kleine tentoonstellingen en evenementen haalden circa 25 maal de media. De online vermeldingen op websites en via social media overstijgen deze cijfers vele malen. Daarnaast wist ook het proces in Roemenië van de verdachten van de Kunsthalroof de aandacht van de media vast te houden. Met grote regelmaat werd vanuit Roemenië verslag gedaan van de gevolgen van deze ingrijpende gebeurtenis. Uiteraard pikte de media ook het nieuws op dat medio juli werd verspreid over de verbouwing van de Kunsthal. In totaal was de Kunsthal in 2013 veelvuldig in de print- en online media aanwezig met een mediawaarde van circa 5,2 miljoen.