EEN UNIEK INSTITUUT in NEDERLAND
Vanaf begin 2013 werkte het Kunsthalteam met een meeslepende campagne naar de komst van Jean Paul Gaultier toe. Zijn aankomst in de door hemzelf gesigneerde Thalystrein op Rotterdam Centraal Station, een internationale persopening met ruim honderdtachtig journalisten en bloggers, een bijna hysterische ‘red carpet’ opening en een in korset geregen gestreepte binnenstad: Nederland kon niet meer om ‘The Fashion World of Jean Paul Gaultier’ heen.
Mede dankzij de steun van vele partners, bedrijven, fondsen, de gemeente, culturele samenwerkingen in de stad, en natuurlijk ook Maison Jean Paul Gaultier en gastcurator Thierry-Maxime Loriot, is de tentoonstelling van Gaultier een prachtvoorbeeld van een aansprekende toptentoonstelling voor een breed publiek. Met ruim 170.000 bezoekers in slechts dertien weken staat deze tentoonstelling met stip op één in de geschiedenis van de Kunsthal.
Het contrastrijke tentoonstellingsprogramma bestond naast mode ook uit ‘Like Pastoe, 100 jaar vernieuwing in vormgeving’, het overzicht van het werk van Jan Montyn, de foto’s van het Rotterdamse kunstenaarsduo Schilte & Portielje, en het online publiekspartipicatieproject MaakMee in samenwerking met de BankGiro Loterij.
MISSIE VAN DE KUNSTHAL
Tot 3 juni hebben deze projecten en het bijbehorende educatie- en randprogramma gezorgd voor een hoge notering van de Kunsthal op het gebied van culturele merkwaarden en persaandacht. Daarmee is het inhoudelijke programma van 2013 exemplarisch voor onze missie: het vervullen van een voortrekkersrol in de museale sector door het genereren van meer nieuw publiek; door het aanbieden van een divers tentoonstellingsprogramma met aansluitend een aantrekkelijke randprogrammering en ruimte voor publieksparticipatie.
Het succes van het eerste halfjaar heeft er zeer toe bijgedragen dat de Kunsthal op 3 juni vol vertrouwen startte met een grootschalige verbouwing en verduurzaming van het gebouw. Hier leest u meer over in duurzame toekomst.