Activiteiten VOOR JONG En OUD
De Kunsthal organiseert rondom haar tentoonstellingen een uitgebreid programma aan activiteiten om nieuwe, jongere en ook specifieke doelgroepen te bereiken. Onderstaand overzicht toont aan dat de Kunsthal activiteiten toespitst op extra inhoudelijke verdieping voor haar bezoekers, talentontwikkeling voor jongeren, en kennismaking met andere culturele cross-overs zoals muziek, poëzie, dans en graffiti.
All Girls Art Collective 'Onskruid' met Jean Paul Gaultier bij hun graffiti kunstwerk
Wijkatelier op Zuid

Het Wijkatelier op Zuid werkte ieder weekend in de Jean Paul Gaultier tentoonstelling aan een korset, geïnspireerd op een ontwerp van Gaultier, om bezoekers inzicht te geven in het productieproces van haute couture en de arbeidsintensiviteit ervan. Het maakproces werd voortdurend gedocumenteerd en na 117 uur werken was het korset op de laatste dag van de tentoonstelling klaar.
Museumnacht, zaterdag 9 maart

De Kunsthal had met optredens van Tim Knol, fashionshows van jonge ontwerpers (onder wie Branko Popovic, Miriam de Waard en Raoel Amier), dichters van Speyksessies in de Montyn tentoonstelling, een champagnebar in het Auditorium en het lichtkunstwerk ‘Pollocks Bollocks’ geprojecteerd op de gevel, een mooi programma tijdens de Museumnacht. Vanwege de kwetsbaarheid van de creaties was de Gaultier-tentoonstelling gesloten. Bezoekers konden deze tentoonstelling op een later tijdstip bezoeken met 50% entreekorting tegen inlevering van hun Museumnachtbadge. Circa 8000 mensen, veelal nieuw en jong publiek, bezochten in korte tijd de Kunsthal, en 305 bezoekers maakten gebruik van de kortingsaanbieding om terug te komen voor de Gaultier-tentoonstellling.
Art&Drinks after Work, 22 maart ‘We love tattoos’
Winnend tattoo-ontwerp van Hans Pasztjerik
Met het thema ‘We love tattoos’ tijdens Art&Drinks kreeg iedereen op vertoon van zijn tatoeage een specifieke korting, gerelateerd aan het percentage lichaamsbedekking van de tattoo. Ook maakten acht tattookunstenaars speciaal voor deze avond een tattoo-ontwerp geïnspireerd op Gaultier en kon men via Facebook stemmen op hun favoriete ontwerp. Ter afsluiting draaide DJ Okkie Vijvinkel (zelf flink getatoeëerd) voor 200 bezoekers in het Kunsthalcafé. Andere acties waren onder meer gratis entree voor kinderen tijdens het Paasweekend tegen inlevering van hun ‘Gaultier’ ei, en in de laatste week kregen bezoekers korting wanneer men ‘dressed in Gaultier’ de Kunsthal bezocht. Deze ludieke acties via social media zorgden ervoor dat nieuwe doelgroepen werden aangetrokken.
Family Fashion Day, 14 april

Op 14 april organiseerde de Kunsthal de Family Fashion Day waar ruim 1600 bezoekers op af kwamen. Kinderen van 4 tot 13 jaar maakten in een workshop hun eigen outfit à la Gaultier, waarna de creaties gezamenlijk werden getoond tijdens een modeshow in het Auditorium. Om het publiek alvast warm te maken voor de catwalkshows verzorgde het HipHopHuis optredens van Vogue artist Mc Curry. Bijna 200 kinderen namen deel aan de workshops en modeshows.
Daarnaast zorgden de oma’s van Granny’s Finest er gedurende de hele middag voor dat jong leert van oud, en omgekeerd. Op verschillende plekken in de Kunsthal breiden de dames in groepsverband een shawl voor Jean Paul Gaultier en werkten zij aan creaties van jonge ontwerpers.

Schoolvakanties
Tijdens de schoolvakanties lag de focus op extra activiteiten voor families, kinderen en jongeren, zoals familierondleidingen met extra features zoals de mogelijkheid om verschillende stoffen te voelen en te ontdekken waarom de kleding van Gaultier zo bijzonder is. In totaal namen 250 kinderen deel aan deze rondleidingen.
Workshops ‘Ontwerp je eigen JPG-outfit’
Kinderen van 8 tot 12 jaar en jongeren van 13 tot 17 konden deelnemen aan een workshop ‘Ontwerp je eigen JPG-outfit’ onder leiding van de Rotterdamse modeontwerper Michael van der Meide. Alle workshops waren volgeboekt en 210 kinderen en jongeren namen deel aan zijn workshops.
Kijk&doe-tocht
Voor kinderen en (groot)ouders die zelfstandig de tentoonstelling bezochten, was er een gratis kijk&doe-tocht beschikbaar, waarmee groot en klein samen aan de slag zijn gegaan.
Rondleidingen
Buro Mooi Gedaan verzorgde in vijf maanden 236 rondleidingen op aanvraag over de architectuur (24) en door de tentoonstellingen Maillol (11), Avant-Gardes. De collectie van de Triton Foundation (11), Jean Paul Gaultier (163), Like Pastoe (9) en Montyn (4). Daarnaast konden bezoekers gedurende twintig weken iedere zondagochtend aansluiten bij een gratis rondleiding door de Jean Paul Gaultier tentoonstelling. Bij een gemiddelde groepsgrootte van 15 personen namen in totaal 3840 mensen deel aan een rondleiding.
Lees minder